KMOP – eKözmű

Egységes Digitális Közmű-adatszolgáltató Rendszer (PILOT)

A bevezetés célja: egységes adatminőséget biztosítani a rendszer felhasználói számára, költségcsökkentés az építtető cégek és a közművállalatok számára egyaránt, költség és időmegtakarítás a szolgáltatónak, ügyfélnek, üzemeltetőnek egyaránt.

Felhasználó: Közép-magyarországi Operatív Program (KMOP)
Szolgáltatók: Főtáv Zrt., Fővárosi Vízművek Zrt., Elmű Nyrt.
A projekt időtartama: 2010-2011

A KMOP és az Új Széchenyi Terv az Európai Unió támogatásra szánt összegeit osztja el különböző projektekre. Az eKözmű projekt a Vállalati innováció támogatása c. pályázaton indult—és nyert.

Megoldás: Az eKözmű fejlesztését részben az igazgatási szabályok, részben a piaci igény hívta létre. A jelenleg érvényben lévő szabályozás szerint az építkezést megelőzően az építtetőnek un. közműegyeztetést kell lefolytatnia, mely a közműszolgáltatók közműtérképei alapján történik.  Ezt az adatbeszerzést és egyeztetést a közműszolgáltatóknál személyesen kell intézni.  Ezt követően – a különböző – kapott adatokat konvertálni, értelmezni és feldolgozni kell, ami meglehetősen időigényes és drága folyamat.
A Geometria fejlesztése ennek a folyamatnak az első lépését – az adatbeszerzést – egyszerűsíti le, melynek segítségével a szükséges információk néhány kattintással, egységes formátumban beszerezhetők és a tervezőrendszerbe integrálhatók, elkerülve ezáltal a közműszolgáltatóknál zajló személyes ügyintézést.
A Geometria KMOP támogatással elkészített megoldása elébe megy a központilag elképzelt engedélyezési folyamat elképzeléseknek, költséghatékony és gyors megoldást kínál a közműegyeztetés problémájára.  A rendszer hatékonyabbá teszi az elszámolást, az adatszolgáltatás adatérték díjának kiszámítását és a számla összeállítását valamint alkalmas a különböző forrásokból származó térképi adatok kezelésére. A közmű adatszolgáltatási folyamat egyszerűsítése és elektronizálása révén a rendszer használatával jelentősen csökkenthetők az ezzel kapcsolatosan felmerülő ráfordítások.

 

Az eKözmű rendszer felépítése és adatstruktúrája moduláris, vagyis képes számos szolgáltató adatait egységesen kezelni és a felhasználók számára azonos módon megjeleníteni és szolgáltatni. A rendszer csak az éppen igényelt adatokat továbbítja a vásárlónak, az adatok nagy többsége így mindig az adattulajdonosok rendszerében marad, továbbá képes az eltérő típusú és adatstruktúrájú forrásokat is kezelni, akár a nem elektronikusan tárolt adatok is bevihetők a rendszerbe.
Az adatigénylés során a vásárlók címek, helyrajzi számok illetve a térképi felület alapján keresik meg a nekik szükséges adatokat és egy webshophoz hasonló felületen keresztül rendelhetik meg azokat. Az adatokat a vásárló azonnal megkapja, a vásárlási információkat a rendszer szétbontja és eljuttatja a szolgáltatók pénzügyi rendszereibe, ahonnan már a hagyományos számlázási metódussal zajlik a fizetés.

 

Az eKözmű rendszerrel minden résztvevő jól jár:

  • Az ügyfelek (építési vállalkozók illetve tervezőirodák) a jelenleginél lényegesen kevesebb utánjárással, ezáltal rövidebb idő alatt, alacsonyabb költségek mellett jutnak azonos minőségű adatokhoz minden szolgáltatótól.
  •  A közműcégek a közös rendszerbe való csatlakozással csökkenthetik saját ráfordításaikat, elektronikus adattárolás esetén teljes mértékben automatizálhatják az adatok frissítését.

 

A rendszer jelenleg három szolgáltató tesztadatával működik, de a megfelelő üzleti modell kialakítása után könnyen és gyorsan integrálható bármely szolgáltató adatbázisa és megvalósítható az országos lefedettség is.