AR - Augmented Reality

Kiterjesztett valóság

Felhasználási lehetőségek közművállalatok esetében

A szerelői állomány változása, a tapasztalt kollégák nyugdíjba vonulása a tapasztalati alapú hálózati munkavégzés háttérbe szorulását eredményezi. A hatékonyság javítási és munkaszervezési szempontok miatt a hálózati szerelőknek egyre nagyobb területeken kell tevékenykedniük, ezért a helyismeretük az esetek egyre kisebb százalékában tudja segíteni őket feladataik elvégzésében. A megoldás az adott feladat elvégzéséhez szükséges, a vállalat összegyűjtött és tárolt információk, megfelelő informatikai eszközökkel történő biztosítása. Ennek egyik megoldása a más szakterületekről ismert un. kiterjesztett valóság alkalmazása lehet.

Hogyan működik?

Az abszolút helymeghatározáson alapuló AR rendszerek felhasználási területei közművállalatok esetében, minden esetben az on-site (terepi) munkavégzés támogatásának különböző módjait foglalják magukba. A legalapvetőbb alkalmazás a kétdimenziós térkép ki egészítőjeként egy adott hálózatrészlet megjelenítése a valós térben. Ez különösen akkor hasznos, ha az adott eszközök, vezetékek nem látható helyen (pl. föld alatt) helyezkednek el, ilyenkor az AR rendszer segítséget nyújthat:

  • a valós tereptárgyakhoz történő relatív pozíció meghatározásában
  • más közmű vezetékek helyszínen történő vizualizációjában
  • fontos tulajdonságok, kiegészítő információk megjelenítése az adott eszközökön, vezetékeken, vagy azok környezetében

További felhasználás lehet a helyszíni munkavégzés támogatása az alábbi módokon:

  • a valós tereptárgyakhoz történő relatív pozíció meghatározásában
  • más közmű vezetékek helyszínen történő vizualizációjában
  • fontos tulajdonságok, kiegészítő információk megjelenítése az adott eszközökön, vezetékeken, vagy azok környezetében

A rezgés alapú AR rendszerre példa az életvédelmi szempontokat szem előtt tartó pl. nagyfeszültségű kábel helyére figyelmeztető jelzés földmunkák esetén. Ezen típusú rendszert célszerűen a viselhető okos eszközökre (ruhákra) fogják a későbbiekben optimalizálni. Az Augmented Reality rendszerek hozzáférésüket tekintve lehetnek offline (hálózat megjelenítés) és online típusúak, azaz pl. a központban a diszpécserek a munkavégző kameraképét élőben nyomon követve kétirányú kommunikációs csatornaként üzeneteket és képi tag-eket helyezhetnek a terepi munkavégző látóterében.
Ezzel a módszerrel a hagyományos kommunikációs csatornák egy része is kiválthatóvá válik.